Sök ledigt

Välkommen att söka våra lediga lägenheter!
Vi erbjuder 700 lägenheter i Melleruds Kommun, fördelade över orterna Åsensbruk, Dals Rostock och Mellerud.

Attraktiva lägenheter i trivsamma bostadsområden för livets olika behov.

Njut av livet i hyresrätt

White fur on bench in spacious natural bedroom interior with hammock, king size bed, plants and posters

Mellbo erbjuder trygga, trivsamma lägenheter och ett bekymmersfritt boende. Bo nybyggt modernt eller med gammaldags charm.

Att bo i hyresrätt har många fördelar. Bland våra 667 lägenheter kan du välja att hyra centralt eller naturnära.
Lägenhet i flerfamiljshus eller egen ingång i radhus. Högt upp med utsikt från balkongen eller marknära med egen eller gemensam uteplats.

Många förespråkar friheten med att äga sin bostad. Och det stämmer såklart.
Men friheten i att hyra handlar om att du inte binder upp dig, inte behöver ta några lån för ditt boende,
du är också mer flexibel och anpassningsbar och kan snabbare och smidigare flytta till större eller mindre i takt med att livet förändras.

Du behöver inte ta hänsyn till bostadsbubblor och marknaden. Både in- och utflyttning är vanligtvis snabbare och smidigare än exempelvis i bostadsrätter.
Du är inte heller lika bunden till din bostad som om du ägt den.

Våra områden

Mellerud

Att bo i Mellerud innebär att det mesta finns i nära anslutning såsom kultur, natur och shopping. Vänern breder ut sig öster och naturen mot väster är storslagen. Fjäll, stränder och mängder av besöksmål inom räckhåll.

Åsensbruk

Bo i en lugn lantlig idyll i Åsensbruk ett stenkast från den berömda akvedukten i Håverud och med naturen och vad den kan erbjuda ända in på knuten.

Dals Rostock

Bo i charmiga Dals Rostock med Kroppefjälls milsvida skogar som närmsta granne och i öster hisnande utsikt över Dalboslätten och Vänern med bad och fiske som du når inom 10-15 minuter med bilen.

Vår uthyrning

  • Ställ dig i kö
    Alla kan stå i Melleruds Bostäders kö. Det är kostnadsfritt, men för att skriva kontrakt måste du vara myndig. Innan du söker en bostad är kön i praktiken en intressebank, där du för varje dag i kö får ett köpoäng.
    Ungefär 80 % av de som står i bostadskön står passivt, att de är intresserade av en bostad i framtiden. När du aktivt söker en lägenhet är det den sökande som har högst köpoäng som blir erbjuden lägenheten.
    Registrera dig på Mina sidor. (länk öppnas i nytt fönster) Behöver du hjälp är du välkommen att kontakta Kundtjänst.

  • Uppdatera din registrering i kön
    Du måste uppdatera din registrering i kön en gång per år, annars stryks du ur kön och du förlorar dina poäng. Oavsett när under året du uppdaterar dig, behöver du senast uppdatera dig igen inom ett år. Det är ditt eget ansvar att uppdatera på rätt sätt. Det gör du genom att:
    Logga in på Mina sidor (länk öppnas i nytt fönster)Behöver du hjälp kontakta uthyrningen på 0530-360 80 (växel) så hjälper vi dig. Du kan enbart uppdatera din registrering på ovanstående sätt, det räcker inte att bara besöka vår hemsida. Om du uppdaterar din registrering i kön enligt reglerna kan du stå i kö så länge du vill utan krav på att du behöver söka några objekt. Den dag du sen vill börja söka blir köpoängen avgörande.
    Registrera dig på Mina sidor. (länk öppnas i nytt fönster)

  • Sök bostad, bilplats eller förråd
    Du måste själv leta och ansöka om lediga bostäder, bilplatser eller förråd. Detta gör du genom att logga in på Mina Sidor på hemsidan eller genom att besöka eller ringa uthyrningen.
    Lediga objekt utannonseras cirka 7 dagar.
    Mina Sidor administrerar du själv sökandet och kan även prenumerera via e-post på lediga bostäder, bilplatser eller förråd som motsvarar dina önskemål.
    Är du registrerad men saknar egen internetuppkoppling kan du söka genom att besöka eller ringa uthyrningen.

Våra grundkrav

Du ska:

  • ha fyllt 18 år och vara myndig
  • ha god ekonomi med betryggande betalningsförmåga
  • inte ha hyresskulder och/eller betalningsanmärkningar
  • ha goda referenser från eventuell tidigare hyresvärd
  • teckna en gällande hemförsäkring


Ekonomi
Sökanden ska ha en inkomst som är tillräcklig, enligt bostadsbolagets bedömning, för att klara av hyran. Inkomsten ska kunna styrkas.
Som inkomst räknas lön, a-kassa, sjukersättning, pension, inkomst av kapital, studiemedel, aktivitetsersättning, underhållsbidrag/stöd, bostadsbidrag/bostadstillägg,
föräldrapenning, barnbidrag, etableringsstöd eller annan styrkt betalningsförmåga. Försörjningsstöd räknas inte som inkomst.
Bolagets tolkning är att om den sökande inte kan påvisa en långsiktig trygghet i sin ekonomi så anses det inte som en betryggande betalningsförmåga.
Till exempelvis om en sökande har etableringsstöd, studiemedel eller dylikt och detta upphör inom 1-9 månader vid ansökan och inte kan visa på motsvarande inkomst efter det att stödet upphör.

Skulder, betalningsanmärkningar
Bostadsbolaget tar kreditupplysning före kontraktsskrivning. Sökande ska ha betalat sina hyror i tid och får inte ha oreglerade betalningsanmärkningar eller skulder.
Alla eventuella skulder till bostadsbolaget ska vara reglerade innan ny lägenhet kan erbjudas.


Referenser
Den bostadssökande ska goda referenser från eventuell tidigare hyresvärd.


Antal boende i lägenhet
Antalet personer som ska bo i lägenheten ska vara rimligt i förhållande till bostadens storlek och disposition/planlösning.
I förebyggande syfte finns följande begränsningar för antalet boende i bolagets lägenheter:

  • 1 rum och kök < 49 kvadratmeter, max. tre personer
  • 2 rum och kök < 70 kvadratmeter, max. fyra personer
  • 3 rum och kök < 90 kvadratmeter, max. sex personer
  • 4 rum och kök < 110 kvadratmeter, max. åtta personer
  • 5 rum och kök < 120 kvadratmeter, max. tio personer


Folkbokföring
För att kunna söka bostad hos bolaget ska man antingen ha svenskt personnummer, vara nordisk medborgare eller EU-medborgare.

Köpoäng

Så fungerar bostadskön
För att hyra en lägenhet hos Mellbo måste du stå i vår bostadskö.
Du kan ställa dig i kön om du fyllt 18 år. Du ställer dig i kön via vår hemsida – mellbo.se genom att välja
Registrera dig på Mina sidor (öppnas i nytt fönster)
Innan du söker en bostad är kön i praktiken en intressebank, där du för varje dag i kö får ett köpoäng.

En poäng om dan
För varje dag i bostadskön får du en poäng, till exempel har du efter ett år i kön sparat ihop 365 poäng.

Håll utkik på hemsidan
Lediga lägenheter annonseras alltid ut på hemsidan i minst 7 dagar. Om du vill kan du mejlbevaka lägenheter, p-platser, garage och lokaler du är intresserad av. Välj Prenumerera på lägenheter som passar dina önskemål när du fyller i din intresseanmälan. Du kan även prenumerera på lokaler, garage och p-platser.

På Mina sidor administrerar du själv sökandet och anmäler intresse genom att klicka i Anmäl intresse.

Vem får lägenheten?
När du anmält intresse för en ledig lägenhet på Mina sidor jämförs dina poäng med övriga som anmält sig till samma lägenhet. Oftast får fem personer ett erbjudande och förväntas komma och titta på lägenheten innan hen tackar ja eller nej.

Den med flest poäng som tackar ja inom en vecka får skriva kontrakt på lägenheten. En kreditupplysning görs alltid på sökande.

Uppdatera din registrering i bostadskön
Du måste uppdatera din registering i kön en gång per år, annars styks du ur kön och förlorar dina poäng. Uppdatera genom att:

  • Logga in på Mina Sidor.
  • Klicka på Intresseanmälan lägenhet.
  • Se över uppgifterna, ändra om det behövs.
  • Tryck spara.

Förtur

Ansöka om förtur

Du kan ansöka om förtur till en lägenhet om det är en akut situation. Det innebär att AB Melleruds Bostäder erbjuder lägenheter som är lediga eller kommer att bli lediga. Du får max 3 erbjudanden. Om du tackar nej till samtliga försvinner din rätt till förtur. Du kan önska men inte kräva ett specifikt bostadsområde. Din ansökan ska vara skriftlig.

Även om du beviljats en förtur kan det ta lite tid att få en lägenhet. Det finns en kö också bland beviljade förturer. Förturer gäller för:

  • Ekonomisk förtur
    Avser hyresgäst med en boendetid över två år inom bolaget som får en väsentligt förändrad ekonomisk situation.

  • Arbetsmarknadsförtur
    Syftar till att underlätta etablering på orten vid anställning eller som ny företagare. Gäller enbart vid inflyttning från andra kommuner. Ansökan skickas in tillsammans med ett arbetsgivarintyg eller företagsbevis.

  • Social förtur
    Syftar till att uppfylla ägarens direktiv om samhällsansvar och socialt ansvarstagande. Kontrakt tecknas med den sociala myndighet som handlägger hyresgästen. Hyresgästen får ett andrahandskontrakt av handläggande myndighet. Kopia av undertecknat andrahandskontrakt ska skickas till bolaget.

  • Prioritering av trogna och skötsamma hyresgäster
    Kötid och köpoäng tillgodoräknas nuvarande hyresgäst från inflyttningsdag i nuvarande lägenhet. Detta gäller under förutsättning att nedanstående kriterier är uppfyllda:

    Bott hos bolaget i samma lägenhet i minst tio år eller totalt hos bolaget i minst 20 år. Har skött sina hyresinbetalningar utan anmärkning de senaste fem åren. Inte har någon oreglerad skuld till bolaget. Inga dokumenterade störningar får ha förekommit de senaste 2 åren.

Lokaluthyrning

Vill du hyra en lokal för din verksamhet? Vi väljer hyresgäster till våra lokaler utifrån vilken verksamhet som är tänkt att bedrivas i lokalen. Det betyder rätt hyresgäst i rätt lokal. Antal köpoäng är alltså inte avgörande här.

Val av hyresgäst gör vi baserat på följande kriterier:

  • Det ska finnas underlag för att verksamheten kommer vara lönsam.
  • Lokalen ska vara anpassad för verksamheten – till exempel med avseende på storlek, ventilation, brandsäkerhet med mera.


Vilka typer av lokaler kan man hyra av Mellbo?
Vi har lokaler som kan passa för de flesta verksamheter. Butiker, föreningslokaler och kontor är exempel på verksamheter i våra lokaler.

Hur gör jag om jag vill hyra en lokal?
Du kan kontakta oss på mellbo@mellerud.se eller 0530-360 80. När du mejlar oss är vi intresserade av:

  • Vilken slags verksamhet du vill bedriva (en kort verksamhetsbeskrivning)
  • Vad du söker för typ av lokal
  • Önskemål om plats/läge, yta och hyra
  • Dina kontaktuppgifter, utöver mejladressen.


Får jag överlåta min lokal?
Om du vill överlåta eller ta över en verksamhet måste du kontakta oss. Hyresrätten för en lokal får enligt lag inte överlåtas utan att vi som hyresvärd ger tillstånd.

Jag vill säga upp min lokal, hur gör jag?
Du behöver skicka en skriftlig uppsägning till oss när du vill säga upp din lokal. Uppsägningen sker på sida 2 av ditt lokalhyreskontrakt.

Uthyrningspolicy sidan 1

Antagen 2015-10-14
Revidering 2022-10-26

Anmärkning: AB Melleruds Bostäder benämns bostadsbolaget eller bolaget i texten.

Lägenheter
Bostadsbolagets uthyrningspolicy syftar till att klarlägga principerna för uthyrning, för såväl interna som externa målgrupper. 
Policyn väger samman ägarens direktiv att skapa ett attraktivt och prisvärt boende, hyresgästernas behov av trivsamma och trygga boendemiljöer, samt lagstiftarens krav på affärsmässighet.

Bostadsbolaget förmedlar sina bostäder i egen regi. Lediga lägenheter fördelas till personer som gjort en bostadsansökan och är registrerade i bolagets bostadskö, personer som omfattas av samarbetsavtal med kommunen eller enligt övriga överenskommelser.

Med seniorboende avser bostadsbolagets fastigheter och/eller lägenheter lämpade för äldre med begränsad rörlighet eller funktionshinder. Det kan vara såväl byggnad med hiss som lägenheter i markplan.
Dessa fastigheter är också tillämpbara som boende för funktionshindrade (handikappanpassat boende), beroende på arten av funktionshinder och möjligheten till bostadsanpassning genom kommunens försorg.

Målsättning
Grundtanken i bostadsbolagets uthyrning är rätt hyresgäst till rätt bostad. Det innebär att stor vikt fästs vid valet av ny hyresgäst. Målet är att alla hyresgäster ska känna trivsel och trygghet i sitt boende.

Kriterier och grundläggande krav för att teckna hyresavtal

Du ska

  • ha fyllt 18 år och vara myndig
  • ha god ekonomi med betryggande betalningsförmåga
  • inte ha hyresskulder och/eller betalningsanmärkningar
  • ha goda referenser från eventuell tidigare hyresvärd
  • teckna en gällande hemförsäkring


Ekonomi
Sökanden ska ha en inkomst som är tillräcklig, enligt bostadsbolagets bedömning, för att klara av hyran.
Inkomsten ska kunna styrkas. Som inkomst räknas lön, a-kassa, sjukersättning, pension, inkomst av kapital, studiemedel, aktivitetsersättning, underhållsbidrag/stöd, bostadsbidrag/bostadstillägg, föräldrapenning, barnbidrag, etableringsstöd eller annan styrkt betalningsförmåga. Försörjningsstöd räknas inte som inkomst.

Bolagets tolkning är att om den sökande inte kan påvisa en långsiktig trygghet i sin ekonomi så anses det inte som en betryggande betalningsförmåga. Till exempelvis om en sökande har etableringsstöd, studiemedel eller dylikt och detta upphör inom 1-9 månader vid ansökan och inte kan visa på motsvarande inkomst efter det att stödet upphör.

Skulder, betalningsanmärkningar
Bostadsbolaget tar kreditupplysning före kontraktsskrivning.
Sökande ska ha betalat sina hyror i tid och får inte ha oreglerade betalningsanmärkningar eller skulder. Alla eventuella skulder till bostadsbolaget ska vara reglerade innan ny lägenhet kan erbjudas.

Uthyrningspolicy sidan 2

Referenser
Den bostadssökande ska goda referenser från eventuell tidigare hyresvärd.

Antal boende i lägenhet
Antalet personer som ska bo i lägenheten ska vara rimligt i förhållande till bostadens storlek och disposition/planlösning. I förebyggande syfte finns följande begränsningar för antalet boende i bolagets lägenheter:

  • 1 rum och kök < 49 kvadratmeter, max. tre personer
  • 2 rum och kök < 70 kvadratmeter, max. fyra personer
  • 3 rum och kök < 90 kvadratmeter, max. sex personer
  • 4 rum och kök < 110 kvadratmeter, max. åtta personer
  • 5 rum och kök < 120 kvadratmeter, max. tio personer

Folkbokföring
För att kunna söka bostad hos bolaget ska man antingen ha svenskt personnummer, vara nordisk medborgare eller EU-medborgare.

Borgen
I undantagsfall kan borgen användas när det finns tveksamheter gällande betalningsförmågan. Bolaget ska dock först godkänna borgensmannen.

Kösystem
Befintliga och blivande hyresgäster anmäler sitt intresse till lägenhet genom att ställa sig i bostadskö via bostadsbolagets hemsida. Intresseanmälan gäller under ett år från ankomstdatum till bolaget.
Önskar den sökande kvarstå i kön ska han/hon själv aktivt anmäla detta, annars fråntas han/hon sin köplats. Köpoäng nollställs alltid i samband med att kontrakt tecknas.

Den sökande ska anmäla adressändring, nytt telefonnummer etc för att kunna erhålla erbjudande. Saknas korrekta kontaktuppgifter fråntas sökande sin köplats. Uppgifterna i kösystemet lagras i en databas.
Den sökande har rätt att begära ut de uppgifter som finns registrerade om honom/henne. Om en sökande stått i kö men fallit ur systemet och sedan återkommer räknas återkomsten som nyanmälan.

Fördelningsprinciper
Vid fördelning av lediga lägenheter tillämpas vanligtvis följande prioriteringsordning:

  • Evakuering och återflyttning
    För bolagets hyresgäster som behöver evakueras i samband med renovering och underhåll.
  • Ekonomisk förtur för egna hyresgäster
    En hyresgäst som hamnat i ekonomiskt trångmål på grund av väsentligt och varaktigt inkomstbortfall kan om synnerliga skäl föreligger erbjudas en billigare lägenhet. Normal uppsägningstid gäller.
  • Arbetsmarknadsförtur
    Riktar sig till den som fått en tillsvidareanställning eller visstidsanställning överstigande nio månader eller har startat egen verksamhet.
  • Social förtur
    Förtur som förmedlas efter beslut i kommunens socialförvaltning. Kontrakt tecknas endast med de sociala myndigheterna.
  • Externt sökande och omflyttningar
    När en lägenhet är uppsagd och det inte föreligger förtur enligt p. 1-3 ovan läggs lägenheten ut på bolagets hemsida. Bolaget har en gemensam kö för externa och interna sökande.

Uthyrningspolicy sidan 3

Förtur
Möjlighet finns att ansöka om förtur. Förtur beviljas med stor restriktivitet i speciella fall enligt punkt 1-3 ovan. Förtur innebär att bolaget försöker tillgodose behovet av lägenhet om synnerliga skäl föreligger. Förturssystemet ska enbart användas som sista utväg om inget annat alternativ finns.

Det finns inget kösystem inom förturerna utan den ansökan som bedöms mest angelägen har företräde, oavsett när ansökan lämnades in. Förtur ska användas för att täcka ett akut behov av lägenhet och det går inte att få förtur till bestämd lägenhet.

Om sökande tackar nej till tre erbjudanden om bostad upphör förturen, likaså om man inte besvarar erbjudandet. Beviljad förtur gäller endast kommande lediga lägenheter, inte de som redan presenterats som lediga. Förtur gäller i sex månader från den dag förturen beviljas. Det är endast möjligt att få en förtur per person.

Ansökan om förtur behandlas av bolagets ansvarig för uthyrning och beslutas av VD. Hanteringstiden är en till två veckor och beslut meddelas skriftligt. Omfattningen av beviljade förturer ska redovisas fortlöpande till bolagets styrelse.

Ekonomisk förtur
Avser hyresgäst med en boendetid över två år inom bolaget som får en väsentligt förändrad ekonomisk situation.

Arbetsmarknadsförtur
Syftar till att underlätta etablering på orten vid anställning eller som ny företagare. Gäller enbart vid inflyttning från andra kommuner. Ansökan skickas in tillsammans med ett arbetsgivarintyg eller företagsbevis.

Social förtur
Syftar till att uppfylla ägarens direktiv om samhällsansvar och socialt ansvarstagande. Kontrakt tecknas med den sociala myndighet som handlägger hyresgästen.
Hyresgästen får ett andrahandskontrakt av handläggande myndighet. Kopia av undertecknat andrahandskontrakt ska skickas till bolaget.

Prioritering av trogna och skötsamma hyresgäster
Kötid och köpoäng tillgodoräknas nuvarande hyresgäst från inflyttningsdag i nuvarande lägenhet. Detta gäller under förutsättning att nedanstående kriterier är uppfyllda:

  • Bott hos bolaget i samma lägenhet i minst tio år eller totalt hos bolaget i minst 20 år.
  • Har skött sina hyresinbetalningar utan anmärkning de senaste fem åren.
  • Inte har någon oreglerad skuld till bolaget.
  • Inga dokumenterade störningar får ha förekommit de senaste 2 åren.


Erbjudande
Erbjudande av ledig lägenhet sker samtidigt till maximalt fem personer.
Bland de som sedan tackat ja till erbjudandet tilldelas lägenheten till en av de sökande med hänsyn taget till registrerad köpoäng samt individuell kundbedömning.
Före inflyttning ska hyresgästen se till att giltig hemförsäkring har tecknats.

Lägenhetsbyte
Inflyttad hyresgäst kan byta lägenhet först efter nio månader från inflyttning. Intresseanmälningar kan göras först efter nio månader.

Omskrivning av kontrakt
Vid omskrivning av kontrakt på grund av namnbyte lämnas intyg, personbevis eller legitimation som styrker namnbytet. Namnändring registreras i dator samt på kontrakt, original och kundens exemplar.
Vid omskrivning på grund av dödsfall säger dödsboet upp kontraktet. Nytt kontrakt med maka/make skrivs.

 

Uthyrningspolicy sidan 4

Överlåtelse av hyreskontrakt
Efter prövning av betalningsförmåga kan överlåtelse av hyreskontrakt accepteras. Överlåtelse kan endast ske mellan närstående medlemmar i familj, där den som ansöker om överlåtelsen är folkbokförd i bostaden och varit folkbokförd på adressen i minst tre år.

Vid samboförhållande kontrolleras att sambon har varit folkbokförd på adressen i minst tre år. Då barn vill ta över lägenhet på grund av dödsfall, har endast hemmaboende barn, vilka har varit folkbokförda på adressen, rätt till detta. 
För sambo och barn ska kriterier enligt ovan för att hyra vara uppfyllda. Hyresgäst med hyresskuld ska före godkännande betala hela skulden för att få ta över kontrakt.

Övriga kontrakt
Provkontrakt under en till tre månader. Ett provkontrakt fungerar som ett avtal på en till tre månader. Det används i huvudsak för hyresgäster med betalningsförsummelser.

Andrahandsuthyrning
Uthyrning i andra hand är tillåtet för en begränsad period och ska alltid godkännas av hyresvärden. Uthyrningen är tidsbegränsad och löper på högst ett år i taget. Restriktivitet gäller och andrahandsuthyrning får endast beviljas i nedanstående fall:

  • Utbildning på annan ort
  • Visstidsanställning på annan ort
  • Längre utlandsvistelse


Uppsägning

Uppsägningstiden är alltid tre månader, räknat från den sista dagen i den månad uppsägningen görs. Undantag görs för dödsfall och när hyresgästen flyttar till ett särskilt boende.

När hyresgästen flyttar till ett särskilt boende är uppsägningstiden två månader, räknat från den sista dagen i den månad uppsägningen görs. Vid dödsfall är uppsägningstiden en månad, räknat från den sista dagen i den månad uppsägningen görs.

Om en hyresgäst vill flytta till en ny lägenhet i AB Melleruds Bostäders bestånd gäller följande:

  • Hyresgästen måste ha bott i sin lägenhet minst nio månader vid uppsägningstillfället.
  • Uppsägningstiden är två månader, räknat från den sista dagen i den månad uppsägningen görs.
  • Flyttar hyresgästen till en lägenhet som står tom, kan hyresgästen flytta tidigast vid nästa månadsskifte. Hyresgästen betalar hyra för den lägenhet de bor.


Ladda ner uthyrningspolicyn som PDF för utskrift (öppnas i nytt fönster)

Sökformulär