Hyra och bo
Här kan du läsa mer om vad som gäller vid boende i en hyresrätt. Du får bland annat veta hur du skall vårda din
lägenhet, råd om tvättstugan, husdjur, vad som gäller vid andrahandsuthyrning osv.
Som hyresgäst hos oss vill vi att du ska känna trygghet och trivsel i ditt bostadsområde, att du har inflytande över ditt boende och att du får den service du behöver. Hittar du inte svaret på din fråga, tveka aldrig att höra av dig till oss.
VÄLKOMMEN HEM!
- Hyresgäst hos Mellbo
- Inflyttning
- Din lägenhet
- Gemensamma Utrymmen
- Serviceanmälan
- Förebygg fel
- Fastighetsjour
- Nyckelinformation
- Hyra & Betalning
- Sortera & Återvinn
- TV & Bredband
- Störningar
- Brandsäkerhet
- Rättigheter
- Blanketter
- Frågor & Svar
- Utflyttning
Hyresgäst hos Mellbo
Vi alla på Mellbo jobbar för att du ska trivas i din lägenhet och i ditt bostadsområde – oavsett var i Melleruds kommun du bor.
För att du ska känna dig trygg i ditt boende, är det viktigt att du vet vilka rättigheter och skyldigheter du har, samt var du ska vända dig om du har frågor eller om du behöver hjälp med någonting.
Vi är måna om att du som hyresgäst får all information du behöver. I menyn hittar du viktig information för dig som bor hos oss. Här finns alltifrån hur du sorterar ditt avfall till hur du går till väga för att betala din hyra med autogiro.
Välkommen hem, välkommen till Mellbo!
Inflyttning
Adressändring
Som ny hyresgäst ansvarar du själv för att i god tid göra flyttanmälan så att din post kommer fram till din nya adress. Gör din flyttanmälan till Svensk Adressändring per telefon eller via Internet.
El och telefon
Flytten till din nya lägenhet innebär också att du måste anmäla flyttning av tidigare abonnemang för telefon och internet. Du måste också avsluta ditt gamla el-abonnemang och teckna ett nytt på din nya adress. Kontakta din elleverantör för mer information.
Hemförsäkring
En hemförsäkring ger dig nödvändigt skydd mot oförutsedda händelser som egendomsskador, stöld eller brand. Det ligger på ditt ansvar att ta nödvändiga kontakter och teckna lämplig försäkring dig och ditt hem.
Nycklar
Vid inflyttningen får du nödvändiga nycklar till lägenhet, port, tvättstuga osv. Nycklarna är stämplade med egna speciella nummer. Kontrollera att du fått rätt nycklar och att antalet stämmer. Du är själv ansvarig för att hålla ordning på nycklarna.
Flyttstädning
Din nya lägenhet ska vid inflyttning vara i bra skick och ordentligt städad. Varje lägenhet genomgår besiktning i skarven mellan två hyresgäster. Om du upptäcker något som har missats och känner dig missnöjd är det viktigt att du omedelbart kontaktar oss så att problemen snabbt kan åtgärdas.
- Sidan 1
- Sidan 2
- Sidan 3
- Sidan 4
Ta hand om din bostad 1
Som hyregäst är du ansvarig för att hålla rent, anmäla fel eller skador och se till att din bostad är i gott skick.
Badrummet
- Du får bara spola ner toalettpapper i toaletten, annars kan det bli STOPP.
- RENSA golvbrunn och vattenlås under tvättställ regelbundet.
- Tänk på att endast spola VATTEN i utrymmet som är avsett för att duscha i. Kommer det vatten på till exempel okaklade väggar, tak eller inredning i badrummet – torka upp direkt, så riskerar du inte att det blir dyra fuktskador som du själv får betala för.
- Om AVLOPPET går sönder, om du upptäcker en fuktskada eller en spricka i våtrumstapet, våtrumsmatta, kakel eller klinkers, gör en felanmälan på MINA SIDOR direkt, annars kan du bli ersättningsskyldig.
Köket
- Har du spisfläkt i köket ska du ta ner och RENGÖRA filtret i fläkten ett pargånger per år. Filtret kan diskas för hand eller i diskmaskin.
- Häll aldrig ut matolja i VASKEN, det orsakar stora stopp i avloppsledningarna. Torka alltid upp med papper och släng i brännbart. Större mängder slängs i en försluten förpackning i brännbart avfall (oljan måste vara kall när du slänger den)
Allmänt
- För att undvika fukt och dålig lukt i din bostad bör VENTILER alltid vara öppna och de bör rengöras minst två gånger om året. Då fördelas också värmen jämnare i din bostad.
- Dammsug både till- och frånluftsventiler regelbundet för bättre luft i lägenheten.
- Gardinstänger och PERSIENNER omfattas inte av underhåll. Behöver du byta står du själv för kostnaden.
Ta hand om din bostad 2
Ditt ansvar
- Frosta av kyl och frys.
- Städa ugn, spis och köksfläkt.
- Rengöra ventiler.
- Rensa vattenlås.
- Göra rent golvbrunnar.
Renovera själv
Du får genomföra enklare renoveringar i din lägenhet, som att måla eller tapetsera själv. Innan du påbörjar en renovering ska den godkännas av oss.
För att du inte ska bli ersättningsskyldig eller bli tvungen att återställa bostaden när du flyttar är det viktigt att:
- Du inte väljer för extrema färger och/eller tapeter
- Arbetet ska vara fackmannamässigt utfört
Vem gör vad?
Kontakta kundtjänst om du är osäker på om något i bostaden är ditt eller
Mellbos ansvar. Vårt fastighetsteam tar betalt för att utföra tjänster som är hyresgästens ansvar.
Ta hand om din bostad 3
Skadedjur/Ohyra
Om du får ohyra eller skadedjur i din bostad, ska du kontakta saneringsföretaget omgående, så att ohyran inte sprider sig.
Mellbo har avtal med Nomor och skadeanmälan gör du direkt till Nomor, 0771-122 300. Ange avtalsnummer A1179.
Ta hand om din bostad 4
Åtgärdes som debiteras
I din hyra ingår skötsel och underhåll av bostaden och fastigheten. Allt ingår dock inte och om du har orsakat skador i bostaden eller på fastigheten kan du bli ersättningsskyldig.
Avlopp
Vid stopp i avlopp som är orsakat av hyresgästens vårdslöshet eller oaktsamhet debiteras hyresgästen med 500 kr per påbörjad timma.
Lås
Om du låser dig ute dagtid kan du komma till kontoret under våra öppettider och kostnadsfritt låna vår extranyckel. Ska fastighetsskötare komma och låsa upp dagtid debiterar vi 100 kr. Låsöppning vid utelåsning under jourtid sker enbart till hyresgäst enligt kontraktet, och bekostas av hyresgästen, 1000 kr.
Legitimationskontroll samt underskriven handling ett krav i samtliga ärenden.
Låsbyte
Vid byte av cylinder i lägenhetsdörr, t.ex borttappade nycklar eller ej återlämning av antalet utkvitterade nycklar vid avflyttning, debiteras hyresgästen 1550 kr.
Tvättstuga
Kvarglömd tvätt när nytt pass börjar hämtas av fastighetsskötare och kan avhämtas på kontoret, Storgatan 16. Hämtningen debiteras hyresgästen med 300 kr vid hämtning under kontorstid och 500 kr övrig tid.
Fönster
Trasig innerruta ingår i bostaden och är hyresgästens ansvar. Lämna inte ett fönster öppet när du lämnar lägenheten. Vädret kan snabbt växla. Ytterrutan tillhör fastigheten och debiteras endast om hyresgästen varit oaktsam. Hyresgästen debiteras entreprenörens fakturerade kostnad.
Allmänna utrymmen
Allmänna utrymmen som trapphus och källare är inga sällskapsrum där man ska vistas, umgås eller låta barnen leka. Där ska vara lugnt, tyst och hållas rent.
Mellbo ansvarar för städning i allmänna utrymmen. Men det är viktigt att du och alla andra i huset hjälps åt att hålla rent, plockar undan reklamblad och annat skräp och inte ställer ut soppåsar eller annat i trapphuset.
Gården
Gårdarna ska vara levande och inbjudande miljöer för alla hyresgäster. Därför är det viktigt att alla visar hänsyn till varandra.
Du har ansvar för hur dina djur, barn eller gäster beter sig på gården.
Balkong och uteplats
Tänk på vad du förvarar på balkongen eller uteplatsen, har du för mycket saker kan det dra åt sig skadedjur. En balkong eller uteplats med mycket brandfarligt material som exempelvis flyttkartonger, kan försvåra vid en eventuell brand. Se till att fimpar eller annat skräp inte kan ramla ner till balkongen under.
Blomsterlådor får endast hänga på insidan av balkongen. Vattna ansvarsfullt så att det inte rinner ned på grannens balkong.
Det är inte tillåtet att skaka/piska mattor eller grilla med kol-eller gasolgrill på balkongen.
Förråd
Du ansvarar för ditt förråd även om det inte används och det ska därför alltid vara låst. På grund av brandrisken får inga brandfarliga ämnen förvaras i förrådet.
Ett tips är att inte förvara dina saker direkt på golvet för att undvika fuktskador.
Om det skulle komma mycket regn när marken är torr ökar risken för översvämningar. Tänk på att inte förvara saker du är rädd om på platser som kan riskera att översvämmas, exempelvis på golvet i källarförråd. Förvara saker på hyllor eller i plastlådor. Glöm inte hemförsäkringen så att du kan få ut ersättning om du drabbas.
Serviceanmälan
Mellbo ansvarar för underhållet i fastigheten och den yttre miljön.
Du har ansvar för att ta hand om din lägenhet och själv lösa enklare fel. Såklart hjälper vi till med större åtgärder och fel i bostaden, men vissa saker ska du göra själv.
Serviceanmälan gör du enklast på MINA SIDOR eller via telefon på
0530-360 80 under aktuella öppettider.
Serviceanmälan kan exempelvis gälla fel på elinstallationer som tillhör Mellbo, som spis, frys/kyl eller badrumsbelysning.
Det kan också vara att batterierna till brandvarnaren är slut och då byter vi hela brandvarnaren.
Glödlampor och lysrör tillhör dig och byts inte av Mellbo.
Får du fel på TV anmäler du det direkt till Telia.
Förebygg fel
Ta hand om din lägenhet
Genom att ta hand om din lägenhet på rätt sätt kan du förebygga problem och fel i lägenheten.
Förebygg avloppsstopp
Avloppsstopp är en av våra vanligaste felanmälningar. Hjälp oss förebygga stopp och slipp själv ett avlopp som inte fungerar.
Motverka stopp i köket
Häll olja och stekflott i en separat behållare, eller torka ur kastruller och plåtar med papper. Släng matrester och feta såser i komposten.
Häll inte ut i fett och olja i vasken – det stelnar och orsakar stopp.
Motverka stopp i badrummet
- Torka bort smuts och hår i handfatet så det inte åker ner i avloppet.
- Rengör duschavlopp med diskborste och ta bort tvålavlagringar och hår. Köp gärna en ”hårfälla” så blir det lättare att rensa.
- Spola bara ner toalettpapper i toalettstolen. Tops, våtservetter, tamponger eller annat papper ska slängas i brännbara sopor eller pappersåtervinning. En liten soptunna på toaletten gör det enklare att slänga rätt.
- Byt ut doftblock för toalettstolen mot ”gel-pluppar” som du sätter i toaletten. Doftblock kan ramla ner och orsaka stopp i toaletten.
- Olja från matlagning får inte spolas ner i toalettstolen.
Fastighetsjour
Kontakta fastighetsjouren vid akuta ärenden
Vid akuta ärenden när Mellbos kundtjänst är stängt ringer du fastighetsjouren på 070 183 68 64
VAD ÄR ETT AKUT ÄRENDE?
Fara för fastighet eller hyresgäst
Kontakta t.ex fastighetsjouren om:
- Det rinner mycket vatten från ett rör som gått sönder.
- Det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada.
- En elledning har gått sönder i lägenheten eller trappuppgången är helt strömlöst och det finns risk att någon skadas.
- En glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott.
- Du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning.
- Person fastnat i hiss.
Nyckelinformation
Inflyttning
Du hämtar nycklarna på Mellbos kundcenter efter klockan 12.00 dagen då ditt hyreskontrakt börjar gälla.
Om den dagen inträffar på en lördag, söndag eller en helgdag är du välkommen att hämta nycklarna efter klockan 12.00 den första vardagen därefter.
Låsöppning
Ring oss på 0530-360 80 eller besök oss under öppettider.
Om du låser dig ute dagtid kan du komma till kontoret under våra öppettider och kostnadsfritt låna vår extranyckel.
Ska fastighetsskötare komma och låsa upp dagtid debiterar vi 100 kr.
Extranycklar
Framställning av extranycklar anmäls alltid hos oss. Kontakta Serviceanmälan så hjälper de dig med ansökan.
Återlämning
Vid utflyttning återlämnas samtliga utkvitterade nycklar samt de eventuella extranycklar som tillverkats i efterhand.
Borttappade, ej återlämnade, nycklar kan leda till att du själv blir skyldig att bekosta ett låsbyte.
Hyra och betalning
Betala hyran på olika sätt och betala i tid
Det är viktigt att du betalar din hyra i tid. Hyran ska betalas i förskott, senast den sista vardagen i månaden innan. Det innebär att hyran för t.ex april ska vara betald senast den sista mars. Det är alltid hyresgästens ansvar att kontrollera att hyran är betald i tid oavsett betalningssätt. Ett smidigt och kostnadsfritt sätt att betala är att använda autogiro eller e-faktura, eller kombinera dem båda. Du kan se och skriva ut dina hyresfakturor via MINA SIDOR. Där står det också om de är betalda.
Autogiro
Med autogiro dras hyran automatiskt från ditt konto. Du kan alltså lita på att din hyra alltid betalas i tid – även när du är bortrest. Det enda du måste se till är att det finns pengar på ditt konto den sista vardagen i månaden, när hyran dras från ditt konto. När du betalar via autogiro får du ingen pappersfaktura hem. Att betala hyran med autogiro är gratis.
Gör så här för att ansluta dig till autogiro
Anslut dig smidigt till autogiro via din internetbank. Du som inte har tillgång till internetbank kan fylla i blanketten Autogiro som du får av oss.
E-faktura
Med e-faktura får du hyresavin elektroniskt direkt till din internetbank. Du kan välja e-faktura om du är privatperson och är den som har hyreskontraktet hos oss. Du måste också ha en internetbank. Att betala hyran via e-faktura är gratis.
Gör så här för att ansluta dig till E-faktura
Gå in på din internetbank och anmäl att du vill betala din hyra med e-faktura. Nästa hyresavi skickas till din internetbank som elektronisk faktura. När du loggar in hos din internetbank får du meddelande om att du har fått en ny elektronisk faktura. Rutinerna kan se lite olika ut hos olika internetbanker men principen är densamma: Du kontrollerar hyresavin och godkänner att banken betalar. Banken betalar räkningen på rätt dag – varken för tidigt eller för sent. Alla nödvändiga uppgifter är redan ifyllda, som OCR-nummer, förfallodatum, belopp och bankgironummer.
E-post
Hyresavi via e-post. Du erhåller ett e-postmeddelande varje månad med aktuell hyresavi. Observera att våra avierna har ett unikt faktura/OCR-nummer varpå det är viktigt att inte använda en gammal avi från en annan månad. Om ni är intresserade av att få avier via e-post kan ni maila till mellbo@mellerud.se
Vad händer om jag inte betalar hyran i tid?
Betala hyran senast den sista vardagen i månaden. Om du inte betala i tid får du ett inkassokrav från det inkassoföretag (enligt 5 § Inkassolagen) AB Melleruds Bostäder har avtal med.
Du får ingen betalningspåminnelse.
Är hyran fortfarande inte betald efter tre veckor, går ärendet vidare till Kronofogden och du riskerar att ditt hyreskontrakt sägs upp och att du förlorar din bostad.
Vi kan också säga upp ditt hyreskontrakt om du betalar hyran för sent flera gånger.
Sortera och återvinn avfall
Ta reda på var du ska slänga dina olika typer av sopor. När du sorterar dina sopor kan de tas omhand på rätt sätt och i vissa fall återvinnas.
Hushållsavfall är sådant som inte går att återvinna
T. ex. blöjor, kuvert, dammsugarpåsar, diskborstar, porslin, plastleksaker, kattsand, snus och fimpar.
Komposterbart
Här lägger du:
matrester
köttben, fiskrens och skaldjur
kaffe- och tesump inklusive filter
skal från frukt, grönsaker och ägg
blommor och växter
hushållspapper och servetter
Grovsopor och farligt avfall
Lämna dina grovsopor och farligt avfall på Hunnebyns återvinningscentral.
Öppettider finns på mellerud.se.
Inkoppling av TV & bredband
I fastigheten finns det fiber.
I hyran ingår digitaltv från Telia med TV-paketet lagom samt Play + Lagom. Play + är en tjänst som gör att du kan titta på TV var du vill och när du vill, på din surfplatta, mobil eller dator.
- Koppla in routern i fiberuttaget med nätverkskabeln. Guide koppla in bredband via fiber med wifi-router. (extern webbplats)
Koppla in wifi-routern till fiberuttaget
Koppla med nätverkskablen in routerns röda uttag med fiberuttaget .
Komplett guide för att koppla in bredband via fiber med wifi-router finns här ovanför. Klicka på länken.
Koppla routern till din tv box
Koppla nätverkskabeln från nätverksuttaget på din tv-box till ett av de gula nätverksuttagen på din router.
Koppla HDMI-kabeln från tv-boxen till din tv
Koppla HDMI-kabeln från uttaget märkt HDMI på din tv-box till ett uttag märkt HDMI på din tv.
Om du har flera HDMI-uttag på din tv, kolla vilket nummer det är på uttaget du väljer då du senare ska välja denna källa med fjärrkontrollen.
Om din tv saknar HDMI-uttag kan du istället använda en scart-kabel och en scart-adapter.
Saknar du scart-adpater kan vi ge dig en utan kostnad, kontakta oss i sådana fall.
Starta tv-boxen
Koppla in strömsladden till tv-boxen och sätt in kontakten i ett eluttag. Boxen startar automatiskt.
Starta din tv
Starta din tv och välj den källa du kopplade in HDMI-kabeln i.
Detta gör du med hjälp av fjärrkontrollen, ofta heter denna knapp ”source”, ”källa”, ”input” eller ”AV”.
På bilden ser du symbolen.
När du valt rätt källa ska du få upp en bild som visar att tv-tjänsten håller på att starta upp.
Logga in med dina koder
När välkomstsidan visas anger du dina koder och klickar på OK.
Om välkomstsidan inte visas utan istället fastnar i uppstarten, testa att starta om tv-boxen genom att dra ut strömkabeln, vänta några sekunder, och koppla in den igen.
Identifikationskoden och kontrollkoden får du om du behöver från oss.
Kanalutbud
Här kan ni läsa mer om vilka kanaler som ingår Kanalutbud Telia tv paket lagom. (öppnas i nytt fönster)
Vill ni ha tillgång till Telias fulla TV-utbud med t.ex både C-more och Viasat, kan ni själva beställa detta från Telia där du kan också beställa bredband.
Du hittar priser och kan beställa här: Telia.se (öppnas i nytt fönster)
Får du problem med Digital-TV vänder du dig till Telias kundtjänst på 90 200.
Så här fungerar fjärrkontrollen
Kom-igang-guide-fjarrkontroll (öppnas i nytt fönster)
Störningar
I ett flerfamiljshus bor många familjer med olika vanor och tidsrymd. Därför är det viktigt att visa hänsyn och inte störa varandra – både i lägenheten, trapphuset, tvättstugan och på gården.
Men vi människor är olika – en del blir störda av sådant som inte andra bryr sig om. Vissa ljud får man tåla när man bor i ett flerfamiljshus.
Det går inte att undgå när man bor så nära varandra, så hjälp till att vara toleranta mot varandra, för goda grannar ger också trygghet.
Gör så här om du blir störd
När du upplever störningar bör du börja med att prata med den som stör. Ofta går det att lösa problemet.
Om störningarna ändå fortsätter behöver du göra en serviceanmälan. Det gör du via Mina sidor eller genom att ringa vår kundtjänst på 0530-360 80.
Om du blir störd av allvarligt bråk, en högljudd fest eller störande musik sent på natten, och inte själv kan eller vågar kontakta din granne, kontaktar du vår Störningsjour Q-Security på 010-145 59 57.
De har öppet alla dagar klockan 22–06.
När du ringer Störningsjouren behöver du ange vem du är, så att de kan kontakta dig vid behov och vi kan återkoppla till dig efteråt.
Skriv gärna noteringar om när, var och hur länge störningen skedde samt vad den bestod av. Dessa noteringar blir viktiga bevis, om ärendet slutligen går vidare till Hyresnämnden.
Om du upptäcker något brottsligt kontaktar du istället Polisen. Den anmälan kan du även göra anonymt.
En hyresgäst som återkommande stör sina grannar kan förlora rätten till lägenheten.
Exempel på störningar:
- Någon skriker mycket eller spelar musik på mycket hög volym
- En hund skäller högt och länge
- Någon borrar, spikar eller bankar sent på kvällen
- Någon för oljud i trapphuset
- Någon använder tvättmaskin på natten
Brandsäkerhet
- Det är inte tillåtet att grilla på balkongen eller uteplatsen med gasol- eller kolgrill
- Skräp/möbler etc får inte finnas i allmänna utrymmen
- Gasolbehållare får inte förvaras i lägenhet, vinds – eller källarförråd
- Brandfarlig vätska t.ex bensin får inte förvaras i lägenhet, vinds – eller källarförråd
- Blockera inte trapphuset. Trapphuset är DIN väg UT och räddningstjänstens väg IN om det brinner
Minska vanliga brandrisker
Ofta är det vardagliga saker som orsakar bränder i hemmet. Här är några sätt att minska vanliga brandrisker hemma: (Illustrationer: MSB)
Lämna inte spisen
Ha inte saker som kan börja brinna nära eller på spisen. Gå inte ifrån spisen påslagen om du lagar mat. Installera gärna en spisvakt.
Ingen aska i soppåsen
Lägg aska och rester från en öppen spis eller grill i en metallburk med lock. Släng aldrig varm aska direkt i soppåsen.
Lämna inga levande ljus
Släck ljus om du lämnar rummet. Lämna aldrig levande ljus obevakade. Placera inte levande ljus nära saker som kan börja brinna.
Täck inte elektriska element
Häng inte saker nära eller på elektriska element. Saker som är för nära kan börja brinna.
Inga trasiga sladdar
Använd inte utrustning med trasiga kontakter eller klämda sladdar.
Brandskydd
En billig livförsäkring är att ha en brandsläckare hemma. En pulversläckare på 6 kg passar bäst. Ha gärna en brandfilt också.
Rättigheter
Rättigheter och skyldigheter
Det är viktigt att få en bra kontakt mellan oss och dig som hyresgäst. Det är också viktigt att lära sig vem som gör vad och vilka rättigheter som gäller.
Måla och tapetsera själv
Du kan måla och tapetsera själv på egen bekostnad men måste först få vårt tillstånd, Det är dock viktigt att det blir gjort på ett snyggt och fackmannamässigt sätt. Fråga om du är osäker. Om ditt arbete inte anses riktigt utfört, kan du bli ersättningsskyldig.
Överlåta och byta lägenheten
Om du vill överlåta din lägenhet till någon annan, utan att ni byter med varandra, måste du tala med oss först och få tillstånd. Om du vill byta lägenheten med en annan hyresgäst, går det bra under förutsättning att vi godkänner den nya hyresgästen.
Hyra ut i andra hand
Man kan enligt hyreslagen hyra ut sin lägenhet i andra hand om man har hyresvärdens tillstånd. Det kan gälla vid arbete eller studier på annan ort. Det är klokt att ta reda på exakt vad som gäller i det enskilda fallet. Ansvarsfrågorna kan vara svåra. Kontakta oss!
Blanketter
Här hittar du blanketter för diverse olika ändamål. Klicka på ikonen och dokumentet öppnas i ett nytt fönster.
Ansökan om arbetsmarknadsförtur
(Anställning som avser minst 9 månader)
Ärendet handläggs när intyg som styrker din ansökan har lämnats till AB Melleruds Bostäder.
Du kan inte söka förtur om du redan bor hos oss. Du har ingen förtur till särskilda bostadsområden.
Observera att förturen endast gäller för max 3 erbjudanden.
Ansökan om ekonomisk förtur
(Avser hyresgäst med en boendetid över två år inom bolaget som får en väsentligt förändrad ekonomisk situation)
Observera att förturen endast gäller för max 3 erbjudanden.
Du har ingen förtur till särskilda bostadsområden
Ansökan om andrahandsuthyrning
Uthyrning i andra hand är tillåtet för en begränsad period och ska alltid godkännas av hyresvärden. Uthyrningen är tidsbegränsad och löper på högst ett år.
AB Melleruds bostäder accepterar upplåtelse i andra hand på grund av utbilding på annan ort, visstidsanställning på annan ort eller länge utlandsvistelse.
Upplåtelsen berättigar inte till överlåtelse av lägenheten på andrahandshyresgästen vid upplåtelsetidens utgång.
Ansökan om autogiro
Medgivande till betalning via Autogiro Privat
Vanliga frågor och svar
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna. Hittar du inte det du söker kan du ringa oss på 0530-360 80 under öppettider. Se aktuella öppettider längst ner på sidan.
-Vad ingår i hyran?
Vatten, värme, digital-tv ingår i de flesta av våra lägenheter. Ingår fler saker framgår det i kontraktet.
-Jag har förlorat min hyresavi
Dina hyresavier hittar du lättast under MINA SIDOR. Du kan också ringa oss på 0530 360 80 under öppettider. Se aktuella öppettider på startsidan.
-När ska hyran vara betald?
Sista vardagen före varje kalendermånads början. Tänk på att hyran betalas månaden innan, tex. Du betalar hyran för januari den sista vardagen i december.
-Jag har skadedjur i lägenheten vart vänder jag mig?
Kontakta Nomor på 0771 – 122 300.
-Vart vänder jag mig om jag tappat bort mina nycklar?
Ring oss på 0530 360 80 eller besök oss under öppettider.
Om nycklar kommit bort måste vi byta lås. Be om aktuella prisuppgifter från kundtjänst. Mer information om nycklar finns under fliken ”Nyckelinformation”
-Vart vänder jag mig om jag har låst mig ute?
Om du låser dig ute dagtid kan du komma till kontoret under våra öppettider och kostnadsfritt låna vår extranyckel.
Ska fastighetsskötare komma och låsa upp dagtid debiterar vi 100 kr.
-Får jag grilla på balkongen?
Nej. Att grilla på balkongen är en brandrisk och kan upplevas som en olägenhet för grannar.
-Får jag tapetsera om?
Du kan måla och tapetsera själv på egen bekostnad men måste ha vårt tillstånd. Arbetet måste dock vara gjort på ett snyggt och fackmannamässigt sätt. Fråga om du är osäker.
Om ditt arbete inte anses riktigt utfört, kan du bli ersättningsskyldig.
-Hur gör jag om jag vill säga upp lägenheten?
Om du vill säga upp lägenheten behöver du göra detta skriftligt. På sida 2 av ditt kontrakt undertecknar du i fältet för uppsägning och lämnar in till oss.
Det är också möjligt att skicka E-post till: mellbo@mellerud.se. Uppsägningstiden är 3 kalendermånader.
Utflyttning
När du ska flytta är det mycket att hålla reda på – både när det gäller ditt nya boende och den lägenhet du nu lämnar. Här får du information över sådant som är viktigt att koma ihåg.
Uppsägning
Om du beslutat dig för att lämna din lägenhet måste du göra en skriftlig uppsägning av hyreskontraket. Uppsägningstiden är alltid tre månader, räknat från den sista dagen i den månad uppsägningen görs. Undantag görs för dödsfall och när hyresgästen flyttar till ett särskilt boende.
När hyresgästen flyttar till ett särskilt boende är uppsägningstiden två månader, räknat från den sista dagen i den månad uppsägningen görs. Vid dödsfall är uppsägningstiden en månad, räknat från den sista dagen i den månad uppsägningen görs.
Flytta till en ny lägenhet hos Melleruds Bostäder
Hyresgästen måste ha bott i sin lägenhet minst nio månader vid uppsägningstillfället. Uppsägningstiden är två månader, räknat från den sista dagen i den månad uppsägningen görs. Flyttar hyresgästen till en lägenhet som står tom, kan hyresgästen flytta tidigast vid nästa månadsskifte. Hyresgästen betalar hyra för den lägenhet de bor.
Nycklar
När du flyttar ut måste du återlämna alla nycklar. Du lämnar in dem till Mellbos kundtjänst senast klockan 12.00 första dagen efter att hyreskontraktet gått ut. Om den dagen inträffar på en lördag, söndag eller helgdag ska du lämna in nycklarna den första vardagen därefter. Kom ihåg att även lämna nycklar, passagetaggar, nyckel till postbox, motorvärmare, tvättstuga, garage och entréport. Om inte alla nycklar återlämnas i tid blir du betalningsskyldig för ett låsbyte.
Flytt av el, telefon, internet
När du flyttar måste du teckna ett el-abonnemang på den nya adressen och avsluta ditt gamla abonnemang på den förra adressen. Du anmäler också flytt av ditt internetabonnemang och eventuellt telefonabonnemang. Kontakta din internetleverantör, ditt telefonbolag och din el-leverantör för att göra det.
Tala om att du flyttar
Anmäl till Skatteverket att du ska flytta till en ny adress. Skatteverket ser till att din nya adress hamnar hos de flesta myndigheter, företag och viktiga samhällsorganisationer. Det är gratis att göra flyttanmälan via Skatteverket och du kan göra det direkt på deras hemsida.
Skatteverket flytta (öppnas i nytt fönster)
Berätta för andra att du har ny adress
Alla får inte din nya adress via Skatteverket. Du måste själv se till att vänner och bekanta, föreningar, företag och så vidare får den. Du kan också begära eftersändning av posten hos Svensk Adressändring, vilket kostar pengar.
Svensk Adressändring (öppnas i nytt fönster)
Besiktning
Innan du flyttar besiktiktigar vi lägenheten för att bedöma slitage och skador. Det är bra om du kan vara med vid besiktningen. Ett visst slitage i lägenheten accepterar vi, men om det finns skador i lägenheten måste du eller vi ta hand om dem. Det kan till exempel vara en trasig tapet eller färgklotter som inte kan tvättas bort. Vid skador eller onormalt högt slitage på lägenheten kan du bli tvungen att betala för skadorna.
Tänk på all utrustning som tillhör lägenheten, dörrar, hatthyllor, gardinbeslag osv. måste finnas i lägenheten vid besiktningen. Om du fått bruksanvisningar för lägenhetsutrustning lämnar du kvar dem i lägenheten till nästa hyresgäst.
- Du bokar själv in en tid för besiktning hos fastighetsansvarig Sören Asklund på tel. 0530-360 83.
- Lägenheten måste vara tom och städad.
- Glöm inte tömma och städa dina förråd, ibland finns förråd på både vind och källare.
- Tänk på att tömma och städa alla utrymmen såsom balkong, garage eller uteplats.
- Lämna kvar all utrustning som tillhör lägenheten som till exempel digital-tv utrustning.
Visning av lägenhet
Du behöver vara beredd på att få visa lägenheten för de personer som får erbjudande om att flytta in efter dig. Vanligtvis tar de kontakt med dig för att komma överens om en lämplig tid. Kom ihåg att även visa förråd, tvättstuga och vart sopor slängs.
Flyttstädning
När du lämnar lägenheten ska den vara i samma goda skick som du önskade när du själv flyttade in. Lägenheten ska vara noggrannt städad liksom samtliga övriga utrymmen som balkong, förråd och eventuellt garage som hör till lägenheten. Ofullständig städning kan leda till att du i efterhand får betala för extern städning.